Není to tak dlouho, co jsme vám v jiném článku představili společnost Heureka Group, kde jsme zmínili tzv. Udržitelný e-shop. Tento projekt je dílem spolupráce hned 4 velikánů – Heureka, Visa, Komerční banka a v neposlední řadě také Asociace společenské odpovědnosti.
V dnešní době je udržitelnost zásadní, zvlášť pokud chceme, aby naše planeta žila a zachovala se tak pro budoucí potomstvo. To je také důvod, proč tento projekt vznikl, aby podporoval ty e-shopy, které sdílí totožný názor a jsou odhodláni pro něj dělat vše, co je v jejich silách.
Jakmile takový internetový obchod projde přísným hodnocením, bude zviditelněn na Heurece a každý nakupující tak bude vědět, že jde o udržitelný e-shop, který chce pomáhat přírodě i planetě jako takové.
Co je udržitelnost?
Když to vezmeme hodně zjednodušeně, pak je to schopnost uspokojit všechny základní potřeby lidstva, aniž by to, jakkoliv poškozovalo ekosystém a tím ohrožovalo budoucnost příštích generací. Je kladen obrovský důraz na bezproblémové zajištění všech našich potřeb, které udrží celkovou životní úroveň veškeré populace, a to jak z hlediska ekologického, tak sociálního a ekonomického.
Musíme být schopni existovat na této planetě tak, aby nám sice nic nechybělo, ale nedocházelo zároveň k nežádoucí likvidaci jakéhokoliv cenného zdroje naší planety. Pro udržitelnost je důležitá nejen správná a účinná ochrana životního prostředí, ale také sociální rovnost a ekonomická životaschopnost.
Příkladem může být postupná snaha o ukončení výroby vozidel se spalovacím motorem, omezení či úplné vyloučení plastů, nabízení potravin bez obsahu palmového oleje a mnohé další.
Proč dbát na udržitelnost?
Dávno už všichni víme, že na zachování planety nestačí jen třídit odpad, případně hledat jiný zdroj energie, než na který jsme běžně zvyklí. Naopak existuje mnoho způsobů, jak zachovat vše, co máme teď i do budoucnosti. To je také důvod, proč je udržitelnost tak důležité téma, které by nemělo být opomíjeno. Co je dobré vědět?
Poptávka je menší, než množství vyrobených produktů
V podstatě každý den se vyrobí spousta různých výrobků, u kterých se stává, že jednoduše nenajdou kupujícího/konečného spotřebitele. Jeho výroba tak byla zbytečná a celý výrobní proces, který proběhl, byl k ničemu a jen zatížil životní prostředí, aniž by z něho byl užitek.
Většina takových výrobků se pak likviduje a jejich likvidace je znovu další zátěží pro ŽP. Spousta firem tak již vymyslela nebo teprve vymýšlí optimální způsob, jak prodat i to zboží, o které by jinak nebyl zájem. Tento způsob recyklace dokáže snížit zátěž na životní prostředí a zamezit tak plýtvání.
Přehlednost
Do této kategorie patří to, co si koupíme a následně i spotřebujeme. Musíme si uvědomit, že za každým produktem stojí proces výroby, balení, cesta produktu od výrobce do obchodu, nákup, a nakonec cílová rovina, kterou v tomto případě představuje naše domácnost.
Nákupy by měly být promyšlené, jinak skončí spousta zakoupených produktů v odpadu. Je důležité mít dokonalý přehled o všem, co máme v chladničce, ve sklepě, spižírně, zkrátka všude tam, kde se nachází produkty uspokojující naše základní životní potřeby, mezi které patří samozřejmě i hlad.
Správné nakupování nám nejen pomůže ušetřit spoustu financí, ale také zamezit plýtvání a vyhazování, čímž rovněž přispějeme k tzv. udržitelnosti.
Nezapomínejme na společenskou odpovědnost
Vše, co se vyrábí, ať už je to oblečení, potraviny, nápoje a jiné, potřebuje k výrobě přírodní zdroje, jenže jejich množství není nekonečné a dochází k jejich postupnému vyčerpání.
Pokud chceme, aby budoucí generace žila bez problémů, spokojeně v souladu s čistou přírodou a mohla dýchat čerstvý vzduch, musíme se v prvé řadě naučit, jak se vůči přírodě a jejím zdrojům chovat.
To je důvod, proč si začala naše společnost stanovit udržitelné cíle, a to do předem určeného roku. Tomu se musí přizpůsobit i procesy výroby jednotlivých výrobců, například tím, že se snižují emise nebo se zmenšuje spotřeba vody v průběhu výroby.
Odpad
To je v posledních letech hodně přetřásané téma, zvlášť z hlediska třídění. Odpadky jsou s námi den, co den a mnozí ani nevědí, jak je vlastně třídit. Dobré je nastudovat si, jak efektivně odpad rozdělit, aby vždy každý kousek přišel do té správné sběrné nádoby. Kam ale následně takový odpad mizí?
Skončí jen tak na skládce, nebo se recykluje a znovu použije k výrobě? Pokud tuto otázku nechceme řešit, je dobré hledat alternativy. Jako příklad, že si místo igelitové tašky vezmeme látkovou a podobně. Dobré je mít způsob, jak nakládat s odpadem co nejvhodněji a pomoci tak domácnosti s udržitelnost.
Jak poznáte Udržitelný e-shop?
Na první pohled budete vědět, že se jedná o Udržitelný e-shop pomocí zeleného loga, kterým je viditelně označen. Tyto internetové obchody se pyšní tím, že jim záleží na tom, jak jsou řešeny ekologické i sociální problémy u nás i ve světě.
Principem jejich fungování udržitelný provoz, péče o zaměstnance šetrnost vůči životnímu prostředí. Udržitelnost se tak díky tomu projeví v mnoha zásadních oblastech.
Správný přístup k životnímu prostředí
Firmy se snaží o co nejodpovědnější přístup k životnímu prostředí a používají kvůli tomu recyklované nebo obnovitelné materiály pro balení a odesílání produktů, ale také co nejefektivnější dopravu. Zároveň s tím pomáhají životnímu prostředí také šetřením vody a elektrické energie.
Dobré je opakovaně používat již použité krabice, pokud to jejich stav dovolí. Klasickou lepicí pásku vyměňte za papírovou, která bude mít lepidlo na bázi přírodního kaučuku. Tato páska se lépe recykluje. Spotřebu elektrické energie zase sníží LED osvětlení. Nezapomeňte také na spotřebu vody, kde pomohou perlátory či tzv. WC stopka.
Pečujte o své zaměstnance
Každý zaměstnanec, který pracuje v udržitelném e-shopu, by měl dostávat dobré platové ohodnocení, nejen minimální mzdu. Ohodnocení za odvedenou práci by mělo být genderově vyvážené a pro všechny pohlaví stejné.
Zároveň s tím nesmí být problém zapojit do všech pracovních záležitostí i pracovníky z tzv. znevýhodněných skupin. Dobré je, když svým zaměstnancům věnujete dostatek pozornosti, ať už prostřednictvím zvyšování jejich kvalifikace, pravidelným vzděláváním, ale i komunikací s nimi, aby bylo možné získat od nich názor a tím i zpětnou vazbu nejen na práci, ale i fungování firmy.
Snadno se tak dozvíte, co jim například nevyhovuje, co změnit nebo vylepšit. Vyslechněte si také jejich případné návrhy na modernizaci a podobně. V neposlední řadě nezapomínejte na výhodné benefity.
Mějte dodavatelé v malíčku
Pro začátek je dobré si nastudovat kompletní cestu dodavatelského řetězce, aby byla optimálně nastavena výše ceny a nedocházelo k tomu, že bude jakkoliv využíván, či spíše zneužíván monopol konkrétní firmy.
Nezapomeňte rovněž udržovat obchodní kontakty na co nejlepší úrovni a snažit se pokud možno o obchodní vztah dlouhodobějšího rázu. Zjistěte si, co vlastně vámi vybraný dodavatel praktikuje nejen v rámci doručování, ale také v souvislosti se svými zaměstnanci.
Společnost si vždy důkladně prověřte, vyžádejte si jejich certifikaci, případně si neváhejte dohledat různé výroční zprávy a jiné. Pokud chcete, aby byl váš dodavatel odpovědný, musíte začít nejdříve u sebe a zjistit si vše potřebné.
Mějte odpovědný přístup ke každému zákazníkovi
Důležitý je správný proces související s ochranou osobních údajů, ale i poskytování zásadních informací, které budou tzv. průhledné bez nějakých tajností či nežádoucích překvapení. Dostatečná ochrana a práva pro zákazníka jsou základ.
Vhodná je třeba prodloužená doba umožňující odstoupit od smlouvy i delší záruční doba. Dobré je zavést servis zdarma, minimalizovat celkové zpracování osobních údajů a pokud možno to nepřehánět s posíláním firemních mailů zákazníkům. Mailing je sice dobrý způsob jak propagovat své výrobky či služby, ale v rámci udržitelnosti platí, že méně je více.
Mezi další důležité parametry, které jsou nezbytné pro správné fungování Udržitelného e-shopu, patří pokud možno transparentní řízení společnosti a podpora komunity. Snažte se o to, že nebude hlavní jen zisk, ale i plnění stanovených cílů, které jsou prospěšné pro veřejnost, dodržování etikety v podnikání, ale snažit se nastavit si všechna možná i nemožná antikorupční opatření.
V neposlední řadě je důležité, aby měli zainteresované osoby přístup k informacím, které budou zcela čisté a průhledné (tzv. transparentní). Pravidelně se informujte, jestli nejsou ve vaší komunitě nějaké problém, se kterými můžete pomoci a pokusit se je vyřešit. Buďte v komunitě stále aktivní a pokuste se zajistit si případně i certifikaci.
Jak se stát Udržitelným e-shopem?
Hlavní je zodpovědné chování vůči životnímu prostředí, aby naše planeta byla životaschopná i v budoucnosti. Nesmíte se schovávat před problémy a snažit se převzít iniciativu, aby bylo možné co nejvíce přispívat k osudu lidstva.
Všechno co je možné ovlivnit, to ovlivněte, to co se dá změnit, rozhodně co nejdříve změňte. Radujte se z vlastního obchodu, buďte stále pozitivní a snažte se ke svému podnikání přidat co nejvyšší přidanou hodnotu, kterou budete moci.
Podle průzkumu si až 70 % zákazníků klidně připlatí, pokud jde o koupi ekologického produktu. Pokud se zákazník rozhodne uskutečnit nákup prostřednictvím portálu Heureka.cz, není problém si Udržitelné e-shopy filtrovat a zacílit na konkrétní obchod.
Internetový obchod, který by se chtěl začlenit mezi Udržitelné e-shopy, musí nejdříve vyplnit Dotazník pro udržitelné e-shopy a poté vyčkat, než bude jeho žádost vyhodnocena. Jakmile je žádost zpracována a schválena, obdrží takový obchod zelené logo Udržitelný obchod, které umístí na svém webu, na kterém svůj e-shop provozuje.
Zákazníci tak budou vědět, že právě tento obchod patří mezi obchodníky, kterým není lhostejná budoucnost planety a bude se ze všech sil snažit o udržitelnou budoucnost.
Co se týká podmínek pro validaci e-shopu jako udržitelný, tam se zohledňuje a hodnotí celkový provoz obchodu, přístup nejen k životnímu prostředí, ale i k dodavatelům zákazníkům, vlastním zaměstnancům a ostatním, se kterým se obchodník setkává.
Které obchody najdete mezi Udržitelnými e-shopy?
- Nakup na Dobro
- Biopekárna Zemanka
- Econea
- Ekonákup
- BREAKOUT Clothing
- Bajali
- Coffee square
- Kokoza
- Ponožky od babičky
- Krasohledy
- Bamboolik
- Vegan Felicity
- Freshlabels
- ZDRAVÁ TRÁVA
- VonTree Candle
- Sirupárna
- lidovyobchudek.cz
- Levandulový dům
- Online zahradnictví
- Wood Style
- Nutsman
- Keramikapoeral
- Hanibal sport
- EcoBamboo
- MiNiKVaRiáT
- zKokosu
- BeCydog
- YUUKi
- Naturalis
- Pepper..field
- Hugo chodí bos
- Elis design
- Rozvoněno
- Folly
- U Vlásku
- CRICKEATERS
- Cocowoods
- ZAHRADA JEŽEK
- Brouci v hlavě
- VedleSebe.cz
- Repetky
- Bezobalofka
- OUTDOORSTUFF
- BUSHMAN
- Svíčky Supeko
- M&E design
- T-TOMI
- DESIGNSPOT
- Woldoshop
- Agátin svět
- Kampot.cz
- OXALIS
- WOOK
- GAIA HOME
- DŮM BYLINEK
- Dobrý Textil
- Whoop·de·doo
- Flexity
- Levandule pod Řípem
- Anela
- Balkanova
- BylinkoMilovnice
- Bobánek
- ECOprodukty
- CountryLife
- Lemniskáta – život bez bariér
- Spíme.cz
- Materialistic
- Bio nebio
- Bez obalu
- Barekol
- Barekol
- Moikka
- TLAMA games – deskovky k sežrání
- WOFCE
- vo.bal
- Brdská káva
- Ateliér Arwenka
- DigFashion
- Organikk
- Lobey
- Zelený eshop
- Trenýrkárna
- Tiki Mechulka
- Zdraví z Afriky
- Viva Beauty
- Ozon.cz
- CleanWear
- Reknihy
- Ski a Bike Centrum Radotín
- Vagus
- BAZARMS-HK
- Růžový květ
- SURFR Krám
- Pet Farm Family
- Ošetřeno.cz
- Textile Mountain
- V papíru
- NEEDO
- Sleepee
- Plenečky
- My hobbyhorse
- Amnesty Shop
- Home Herbs
- Kup Kus
- Fair Trade Centrum
- Levandulová farma
- Nilmore
- Kreidezeit
- Labatti
- Trime
- Jamiro’s jerky
- Gaea
- Kotoloč
- WILD WALK
- Skibi Kids
- biOrganica
- Z Komůrky
- SURF DREAM
- Proutěné zboží Tomáš Hradil
- Maroko v batohu
- Paperlove
- Garden Carrier
- GRIMBI
- Energie rostlin
- Vanilkové lusky
- Zerowastelife.cz
- Puaree
- Gold Bee
- Zemito
- Decathlon
- BIOFA CZ
- MýdLenka
Podobné články, co by vás mohly zajímat:
Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?
Moc udržitelným e-shopům držím palce a už dlouho nakupuji asi u dvaceti z nich. Jsem za tento projekt ráda.
Skvělý nápad, parádní projekt. Určitě budu Udržitelné e-shopy ráda podporovat a pravidelně zde nakupovat.
Naprosto úžasný způsob, jak trochu pomoci naší planetě. Jsem opravdu velmi nadšený z takových projektů a určitě je moc rád podpořím, ať to stojí, co to stojí.
Moc tomuto projektu fandím a snažím se jej podporovat už jen tím, že nakupuji právě v udržitelných e-shopech. Myslím si, že kdyby takto nakupoval každý, bude to motivace i pro další obchodníky.
Neměla jsem vůbec tušení, že něco takového existuje, děkuji za článek. Teď už si budu dávat pozor, abych nakupovala v těch správných e-shopech.