Alternátor je zařízení určené k přeměně pohybové energie na energii elektrickou. Tato přeměna je možná díky elektromagnetické indukci. Alternátor elektrický proud generuje pro veškeré elektronické systémy v automobilu.
To znamená, že napájí řídící jednotku, autorádio, osvětlení, vyhřívání a vše ostatní. V případě, kdy vyrobí více elektriky, může dobíjet a autobaterii. Jestliže však alternátor nevyrobí dostatek elektrické energie, jde tato energie z autobaterie, což vede k její nižší kapacitě.
Alternátor je složen z několika částí. Hlavní částí je stator, dále pak rotor a třífázové vinutí. Tyto části jsou pak ukryty do obalu, který tvoří zadní a přední hliníkové víko. Alternátor je velmi zatěžovaná součástka, kterou je třeba čas od času vyměnit. Udávaná životnost je cca 7 let nebo 150 000 km.
Typy
Alternátory lze rozdělit do skupin podle konstrukčního provedení.
- S drápkovými póly rotoru – tyto typy jsou používané nejčastěji
- S vlastním buzením – tzv. bezkartáčové alternátory. Životnost bezkartáčových alternátorů je omezena životností ložisek. Jejich životnost můžete prodloužit pravidelným doplňováním maziva.
- S buzením permanentními magnety – nejjednodušší alternátory, které jsou typické pro malé automobily či malá jednostopá motorová vozidla.
Napětí
Na nekvalitní alternátor vás upozorní i nízké nebo vysoké napětí. Dle normy jsou v pořádku hodnoty napětí měřené u vypnutého motoru 12,5 – 12,7 V. Po nastartování by se mělo napětí zvýšit na 13,8 – 14,5 V. Mnoho moderních automobilů je však vybaveno elektronicky řízenými alternátory a akceptovatelný rozsah napětí se tak může lišit dle modelu a značky vozu. Přesné hodnoty by měly být uvedeny v návodu použití.
Zapojení statoru
Výměnu alternátoru si doma provede pouze zkušený automechanik. Všichni ostatní nechají výměnu na pracovnících autoservisů. Ať už budete výměnu alternátoru řešit jakkoliv, bude nutné zvolit správný postup při zapojení statoru.
Stator je pevná část, kterou tvoří 3 cívky. Tyto cívky lze zapojit do hvězdy, což je častější postup. Druhým způsobem je zapojení trojúhelníkové.
Chlazení
Víko nebo také skříň alternátoru je vyrobena z hliníku. Hliníkovou skříň je nutné ochlazovat pod 100 °C. Drtivá většina alternátorů je z tohoto důvodu opatřena větracími otvory nebo chladícími žebry. Nejvýkonnější alternátory mají chlazení kapalinové.
Příslušenství
V případě, kdy si nejste jistí správnou funkčností alternátoru, budete potřebovat vhodné nástroje, které využijete k jeho otestování.
- Multimetr – tento přístroj je určen pro měření elektrických veličin. Přístroje mají poměrně velký měřící rozsah a vyznačují se vysokou přesností měření.
- Soubor očkových klíčů – tyto klíče využijete i při údržbě domácnosti a chybět by neměli ani v žádné kutilské dílně. Prodávají se samostatně nebo v různě velkých sadách.
Značka
Každá značka vozu má svůj typ alternátoru. Koupit můžete alternátor určený pro vozy Škoda Auto, Fiat, Hyundai, Ford, Peugeot atd. Výrobců je velké množství, při výběru narazíte například na značku Bosch, Denso, ERA, Valeo, Remco, Vika, PSH, RNL, Mitsubishi atd.
Cena
Pořizovací cena jednotlivých typů alternátorů se příliš neliší. Většinu alternátorů koupíte za cenu okolo 2 000 Kč. Lze však koupit i alternátor za 3 – 6 000 Kč. Pořizovací cenu ovlivňuje nejen typ automobilu, ale i kvalita samotného alternátoru.
Otázky a odpovědi
Jak poznat porouchaný alternátor?
To, že něco není úplně v pořádku, prozradí už neobvyklý hluk po nastartování. K poruše může dojít i za jízdy, v tomto případě se na palubní desce za jízdy objeví indikátor autobaterie. Na nefunkční alternátor mohou upozornit i ztmavená interiérová a přední světla.
Jaké jsou příčiny selhání alternátoru?
Příčinou mohou být opotřebené uhlíkové kartáče, hnací řemen. Za poruchou může stát i zkrat ve vinutí statoru nebo rotoru. Na vině mohou být zablokovaná ložiska, selhání relé regulátoru nebo vypálené diody alternátoru.
Jak otestovat alternátor?
Alternátor můžete otestovat pomocí multimetru nebo očkových klíčů. Aby tento test proběhl bezpečně, je nutné, provádět testování na zcela vychladlém motoru. Nejprve zkontrolujte stav hnacího řemene, uložení samotného alternátoru, vodičů a kontaktů.
Poté auto nastartujte a zkontrolujte stav i vizuálně. Po nastartování by se neměly objevit jiskry a automobil by neměl vydávat odlišné zvuky. Multimetr připojte ke svorkám autobaterie a zkontrolujte napětí. Při testování je nutné vypnout veškeré dodatečné systémy, které elektrickou energii spotřebovávají.
Závěr
Alternátor je nedílnou součástí každého vozu. Tato malá součástka se stará provoz všech elektrických částí. V případě, kdy se vám za jízdy rozsvítí kontrolka autobaterie, ABS, airbagu nebo přestane například fungovat elektrický posilovač řízení, je na čase poohlédnout se po novém alternátoru.
Většina řidičů problém s nefunkčním vozem vyřeší jednoduše. S automobilem zajedou do servisu, kde vše řádně zkontrolují a navrhnou řešení. Nový alternátor pak můžete koupit na základě doporučení pracovníka servisu nebo kvalifikovaného pracovníka nákupem přímo pověříte.
Zdroj: www.wikipedia.org
Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?
Osobně mohu doporučit značku Bosch, kterou jsem vyzkoušel už v mnoha případech a zatím vždy na výbornou. To samé platí i v případě alternátoru.
Já z vlastní zkušenosti musím pochválit alternátory značky Valeo, na které nedám dopustit. Jsou opravdu hodně kvalitní a hlavně maximálně spolehlivé.