Seznamovací hry jsou nezbytným nástrojem pro každého, kdo pracuje s dětmi – ať už jste učitelka v mateřské školce, vedoucí na dětském táboře, nebo učitel na základní škole. Tyto hry nejen usnadňují první kontakty mezi dětmi, ale také podporují rozvoj sociálních dovedností a pomáhají dětem poznat vlastní schopnosti i schopnosti svých vrstevníků. Seznamování nemusí být vždy snadné, ale správně zvolená hra může proces výrazně usnadnit a udělat z něj skvělou zábavu. V tomto článku vám nabídneme praktické tipy a nápady na seznamovací hry, se kterými určitě nešlápnete vedle v žádném dětském kolektivu.
Jak pracovat s dětmi?
Práce s dětmi má svá specifika, a tak se na úvod hodí shrnout pár základních pravidel.
Hlavní je bezpečí
Nebudeme si nic nalhávat. Práce s dětmi je sice krásná, ale náročná a vyžaduje pečlivou přípravu a zodpovědný přístup. Jedním z nejdůležitějších aspektů je zajištění bezpečnosti. Je nezbytné, aby prostředí, ve kterém s dětmi pracujete, bylo bezpečné a zbavené potenciálně nebezpečných předmětů.
Buďte proaktivní
Výběr vhodných her by měl reflektovat věkové a individuální schopnosti dětí. Zajistíte tak, že každé dítě získá z aktivit maximum. Děti musíte takzvaně vtáhnout do děje. Nebojte se proto zapojit fantazii, komentovat, povzbuzovat nebo se rovnou zapojit do hry. Pokud budete jen nečinně přihlížet, zejména malé děti ztratí rychle pozornost a aktivita je přestane brzo bavit.
Dejte dětem pocit, že jsou kolektivem přijímány
Měli byste vytvořit bezpečné a podporující prostředí, kde se děti mohou učit a růst bez strachu z posměchu nebo odmítnutí. Je také možné, že budete muset řešit různé konflikty, je proto důležité mít alespoň základní povědomí o tom, jak takové situace řešit.
Nezapomínejte, že každé dítě je jiné
Při práci s dětmi je důležité brát v potaz různé temperamenty a individuální potřeby každého dítěte. Každé dítě je unikátní s vlastními potřebami a osobností, a je důležité respektovat tyto rozdíly, ať už se jedná o osobnostní typy, úrovně dovedností nebo zdravotní omezení.
Komunikujte
Komunikace by měla být otevřená a pozitivní, aby se děti mohly cítit bezpečně a vyjádřit své myšlenky a obavy bez strachu z negativní reakce. Je také důležité stanovit jasná pravidla, která pomáhají udržet strukturu a zajišťují, že všechny děti vědí, co se od nich očekává a jaké jsou důsledky jejich činů. Místo trestání za chyby je efektivnější posilovat pozitivní chování a chválit úspěchy. To pomáhá budovat sebevědomí a motivuje děti k dalšímu snažení.
Při práci s dětmi buďte empatičtí a trpěliví. Je důležité být schopný vidět situaci jejich očima a mít trpělivost, zvláště když se učí novým dovednostem nebo se snaží vyjádřit své pocity.
Tipy na seznamovací hry
Výběr vhodných her by měl reflektovat věkové a individuální schopnosti dětí. Zjistíte tak, že každé dítě získá z aktivit maximum. Vybrali jsme pro vás hry, které vám zaberou pouze minimální čas na přípravu, ale mají velký potenciál udělat ze seznamování skutečnou zábavu. Není nijak překvapivé, že zejména malé děti u jedné aktivity nevydrží nikterak dlouho. Proto byste měli vždy mít v zásobě her více.
Házení ropuchou
- Všechny věkové kategorie
- Bez pomůcek
- Průběh hry: Účastníci stojí ve formaci kruhu a vzájemně si hází imaginární předměty, které mohou být těžko chytatelné nebo neobvyklé. Hráč, jenž je zrovna na tahu, musí jasně říct jméno osoby, které imaginární předmět posílá, a specifikovat, co to je. Osoba, která je cílem, musí následně předstírat, že předmět chytá, a to tak, jak by to dělala, kdyby byl předmět skutečný.
Mezi předměty, které si mohou hráči házet, může patřit například kočka, kluzké mýdlo, těžká pračka, lehké peříčko nebo třeba koloběžka. Fantazii se meze nekladou.
Kdo to je
- Mladší školní věk
- Budete potřebovat: deku
- Průběh hry: Hráči jsou rozděleni do dvou týmů, přičemž každý tým má svého vedoucího. Vedoucí obou týmů drží napnutou deku v takové výšce, aby se členové jednotlivých týmů navzájem neviděli. Každý tým si poté potichu vybere jednoho hráče, který se posadí obličejem směrem k dece.
Jakmile jsou oba vybraní hráči na svých místech, vedoucí najednou spustí deku na zem. Úkolem každého hráče je co nejrychleji správně identifikovat a vyslovit jméno protihráče. První hráč, který správně pojmenuje svého protivníka, získává bod pro svůj tým. Ostatní členové týmu přitom nesmí dávat žádné nápovědy. Po každém kole vedoucí opět zvednou deku a hra pokračuje výběrem nových hráčů pro další kolo. Vítězem se stává tým, který nakonec získá více bodů.
Výměna identity
- Starší školní věk, dospívající
- Bez pomůcek
- Průběh hry: Hra začíná tak, že se hráči rozdělí do dvojic. Každý hráč položí ruku na hlavu svého partnera, představí se svým jménem a sdělí jednu věc, kterou má rád. Tímto gestem a prohlášením si symbolicky vymění své identity.
Po této výměně se hráči rozcházejí a hledají nového partnera, s nímž opět provedou stejný rituál. Důležité je, že při každém novém setkání už hráči používají jméno a zálibu, kterou získali od předchozího partnera. Cílem každého hráče je získat zpět svou původní identitu.
Co máme společného
- Starší školní věk a dospívající
- Budete potřebovat: papíry a tužky
- Průběh hry: Na začátku se hráči rozdělí do družstev. Rozdělení může být založeno na libovolném kritériu, například barvě oblečení. Snažte se děti do týmů rozdělit tak, aby se vzájemně znali co nejméně.
Každý tým dostane papír a tužku a má za úkol během stanoveného časového limitu, obvykle 10 až 15 minut, zjistit a zapsat co nejvíce věcí, které mají jeho členové společné. Je přitom jedno, zda se jedná o záliby, vlastnosti, počet sourozenců nebo jakékoli jiné zajímavosti.
Po uplynutí času se týmy sejdou a každý tým předčítá své zjištění ostatním. Vítězí tým, který se shodl na největším počtu společných prvků.
Seznamovací BANG
- Všechny věkové kategorie
- Bez pomůcek
- Průběh hry: Děti si stoupnou do kroužku. Zvolí se jeden hráč, který bude stát uprostřed kroužku. Ten se otáčí dokola a ruce má sevřené do tvaru pistole. Jakmile ukáže na někoho v kroužku a řekne jeho jméno, musí si dotyčný co nejrychleji dřepnout.
Dva hráči vedle dřepícího na sebe namíří spojenýma rukama ve tvaru pistole a vystřelí na sebe tím způsobem, že řeknou co nejrychleji jméno druhého hráče. Ten, který jméno řekl dříve (samozřejmě správné jméno) tento duel vyhrál a pokračuje ve hře. Hráč, který duel prohrál vypadává ze hry, opustí kruh a stává se divákem.
Může také dojít k tomu, že hráč, na kterého ukáže pistolník uprostřed si nestihne rychle dřepnout. V takovém případě vypadává tento hráč. Jakmile zůstanou ve hře poslední 2 hráči, mají spolu duel. To znamená, že si stoupnou zády k sobě a připraví si pistole z rukou. Vedoucí říká například násobky dvou. Jakmile řekne násobek dvou, hráči udělají krok dopředu. Jakmile však řekne jiné číslo, než násobek dvou hráči se otočí a vystřelí na svého protivníka tak, že opět řeknou jeho jméno. Ten, který takto učiní dřív se pro toto kolo stává nejlepším pistolníkem. Můžete samozřejmě improvizovat a místo násobku dvou použít stejným způsobem cokoliv jiného.
Toaleťák
- Všechny věkové kategorie
- Budete potřebovat: roli toaletního papíru
- Průběh hry: Posaďte děti do kroužku. Začínáte tím, že dáte skupině ruličku toaletního papíru a požádáte každé dítě, aby si utrhl počet kousků podle toho, kolik papíru obvykle spotřebuje během jednoho dne. Děti by neměly znát pravý účel hry do doby, než má každý svůj papír.
Jakmile jsou kousky papíru rozděleny, oznámíte skupině, že za každý kousek papíru, který mají, musí říct jednu větu o sobě. Počet čtverečků papíru tedy určuje, kolik osobních informací nebo zajímavostí o sobě každý sdělí.
Mám rád všechny, ale nejvíc ty, kdo…
- Starší školní věk, dospívající
- Budete potřebovat: Židle
- Průběh hry: Na začátku hry se všichni hráči kromě jednoho usadí na židli v kruhu. Počet židlí je o jednu menší, než počet hráčů. Hráč, který stojí uprostřed, začíná hru tím, že řekne: „Mám rád všechny, ale nejvíc ty, kdo…“ a doplní specifickou vlastnost, kterou sám má. Mohou to být různé charakteristiky jako „mají na sobě bílé tričko“, „byli už někdy u moře“, „mají bratra“ nebo třeba „hrají na hudební nástroj“. Opět platí, že fantazii se meze nekladou.
Jakmile hráč uprostřed oznámí vlastnost, všichni hráči, na které se tato vlastnost vztahuje, musí rychle vstát a vyměnit si místo s někým jiným, kdo má stejnou vlastnost. Během této chvíle se hráč uprostřed snaží co nejrychleji obsadit jednu z uvolněných židlí. Hráč, kterému nezbude židle, nebo který se zapomene vyměnit místo, se stane novým hráčem uprostřed a hra pokračuje. Pokud je hráč jediný, kdo danou vlastnost má, musí si také vyměnit místo s hráčem uprostřed.
Seznamovací míč
- Všechny věkové kategorie
- Budete potřebovat: míč, fixy
- Průběh hry: Hra s míčem je skvělým způsobem, jak pomoci dětem se rychle seznámit se jmény svých spoluhráčů. Všechny děti se nejdříve postaví do kruhu a jednotlivě se představí. Poté si mezi sebou začnou házet míč. Než míč vyhodí, musí nahlas říct jméno osoby, které míč posílají.
Hru můžete zpestřit tím, že na míč napíšete permanentním fixem různé otázky nebo témata. Když hráči chytí míč, odpovídají na otázku nebo reagují na téma, na které ukazuje levý palec v momentě, kdy míč zachytí.
Bingo
- Starší školní věk, dospívající
- Budete potřebovat: papíry a tužky
- Průběh hry: Příprava této hry zahrnuje vytvoření tabulky, jejíž velikost závisí na počtu účastníků – čím více dětí, tím větší tabulka. Do jednotlivých buněk tabulky se zapisují různé vlastnosti, zájmy nebo preference, které jsou relevantní pro věkovou skupinu a kontext setkání.
Každé dítě dostane jednu takovou tabulku a jeho úkolem je projít mezi ostatními účastníky a snažit se zjistit, kdo se které vlastnosti nebo zájmu nejvíce blíží. Děti se ptají ostatních a odpovědi zapisují do tabulky. Důležitým pravidlem je, že jméno každého dítěte může být v tabulce uvedeno pouze jednou, což děti motivuje komunikovat s co největším počtem spoluhráčů.
Jako variaci hry můžete nechat děti, aby si samy navrhly otázky, které by je zajímaly, a ty pak začlenit do tabulky.
Dvě pravdy a jedna lež
- Všechny věkové kategorie
- Budete potřebovat: papíry a tužky
- Průběh hry: Na začátku hry dostane každé dítě kus papíru a tužku. Úkolem každého hráče je napsat na papír dvě pravdivé věty o sobě a jednu nepravdu.
Poté, co všichni dokončí své zápisy, odevzdají své papírky vedoucímu hry. Vedoucí pak nahlas přečte obsah každého papírku, aniž by prozradil, kdo je autorem. Ostatní účastníci se snaží uhádnout, které tvrzení je nepravdivé a zároveň identifikovat autora papírku.
Závěr
Vedení dětí a práce s nimi přináší značnou míru zodpovědnosti, ale může být také velmi obohacující a radostnou zkušeností. Seznamovací hry jsou klíčovým nástrojem pro vytváření přátelského a spolupracujícího kolektivu, ve kterém se děti cítí bezpečně a jsou motivovány se učit a rozvíjet. Tyto hry nejen usnadňují první kontakty a pomáhají dětem poznávat sebe a své vrstevníky, ale také podporují rozvoj jejich sociálních a komunikačních dovedností.
Podobné články, co by vás mohly zajímat
Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?