Jachting

Jachting byl vždy považován za čistě olympijskou disciplínu, ale to už dávno není pravda, protože v současnosti se stal oblíbeným sportem i mezi „obyčejnými lidmi“, kteří chtějí začít trochu dobrodružství, vychutnat si adrenalin nebo jen zkusit něco nového, aniž by řešil svůj věk či pohlaví.

Jakmile vstoupíte na plachetnici, musíte zvládnout hned dva přírodní živly. Tím prvním je voda, druhým pak vítr. Budete na čerstvém vzduchu, užijete si zábavu a poznáte, co všechno jste schopni zvládnout.

Pro začátek je dobré začít s malou okruhovou plachetnici v rámci českých vod, teprve až se něco naučíte a získáte dostatek zkušeností, tak se můžete přeorientovat třeba až k námořní jachtě a vyrazit na plavbu kamkoliv na světě.

Přestože s jachtingem můžete začít kdykoliv, tak v dospělosti už je to skutečně jen o tom, že to bude nový koníček, zatímco pro toho, kdo by se chtěl tomuto sportu věnovat profesionálně a stát se vrcholovým jachtařem, je potřeba začít v ranném věku, jako je tomu u jiných druhů sportu.

Pokud se vám jachting opravdu líbí, potřebujete jen najít odvahu k tomu ho vyzkoušet. Jestli nechcete vyrazit do světa, klidně si vystačíte s plavbou po jezeře nebo třeba přehradě, ať už s rodinou nebo přáteli.

Co to je vlastně jachting?

Je to velmi elegantní a zajímavý sport, který láká každého, kdo má rád pobyt venku, respektive na vodě a v přírodě, protože tímto způsobem se dá propojit obojí. V tomto případě jde o to, že se můžete vydat na plavbu, sledovat okolní krásy přírody, ale zároveň musíte počítat s tím, že ne vždy vás na plavbě bude provázet sluníčko.

Naopak se musíte připravit na možnost nepříznivého počasí, které může přijít nečekaně v průběhu jinak poklidné plavby. Pokud se skutečně chcete věnovat jachtingu, potřebujete nejen odvahu, ale také mít smysl pro dobrodružství, milovat skutečnou divokou přírodu, ale také vodu.

Musíte se připravit nejen na špatné či dobré počasí, ale také na vlny, vítr, případně i pořádnou bouřku. Ovšem ve chvíli, kdy jachtingu propadnete, nejen, že si ho zamilujete, ale budete se snažit vždy najít co nejvíce času pro další výlet na vodu.

Jachting mají všichni spojený s velkou námahou, zátěží a obrovskou dřinou. To však není vše, naopak, při jachtingu budou důležité vaše duševní schopnosti, které se budou postupně vyvíjet a zdokonalovat, takže budete bystřejší, vnímavější, váš úsudek se zrychlí a naučíte se co nejrychleji vyhodnotit každou situaci, která nastane, protože na vodě a plachetnici si nemůžete dovolit ani tu nejmenší chybičku.

Každý jachtař musí mít přehled o spoustě důležitých informací a jakmile bude v terénu, musí být schopen tyto informace správně využít/použít. V podstatě se budete učit stále, protože vždy se najde něco, co ještě tak neznáte, neumíte nebo jste se s tím nikdy nesetkali. Dokonce i ti nejzkušenější se učí prakticky po celou svou kariéru.

Jachting nebo také plachtění je sportovní plavba, ke které potřebujete plachetnici a sílu větru. Je to čistě individuální sport pro milovníky vody, ať už na vnitrozemských vodách či na moři. Je to sport, jehož základem je ovládnout vítr při správné koordinaci postavení plachet, ale i lodně s ohledem na směr větru i postavení kormidla.

Různé zdroje uvádějí, že jachting vznikl původně z námořní plavby plachetnic v Anglii během 17. století, přičemž v 19. století byla zahájena výstavba speciálních závodních lodí. V roce 1900 se stal jachting oficiálním olympijským sportem a jen o sedm let později v roce 1907 vznikla IYRU, což je Mezinárodní unie jachtingu. Do této unie vstoupilo tehdejší Československo roku 1935. V naší zemi se historie jachtingu začala psát kolem roku 1870 a v roce 1893 došlo k založení ČYK, tedy Českého jachtařského klubu.

Jak začít s jachtingem?

Výhodou je, že dnes už není jachting považován za drahý a složitý koníček, který si mohou dovolit jen vyvolení. Naopak, dnes je možné si pronajmout nějakou starší loď, která vyjde na pár tisíc za den.

Naučit se tento sport může opravdu kdokoliv, kdo má snahu a bude brát učení vážně. Důležitá je trpělivost, nic nesmíte uspěchat a věnovat pozornost všem informacím, které se k vám dostanou, aby je bylo možné zpracovat a zvládnout tak základy jachtingu.

V současnosti se o jachtingu hovoří nejen jako o sportu, ale také jako o koníčku, a to nejen pro jednotlivce. Naopak můžete na plachetnici vyrazit nejen samostatně, ale s rodinou, partnerem nebo jen s přáteli. Dokonce je to i dobrý způsob pro rodinnou dovolenou.

Samozřejmě, že kromě lodi, kterou si můžete pronajmout, budete potřebovat i vhodné vybavení, které však není zrovna levné. Ve chvíli, kdy se pro jachting rozhodnete, budete ho teprve poznávat a necháte se vést zkušeným profesionálem, který vás zasvětí do všech tajů tohoto sportu, nepotřebujete nic extra.

Teprve až když opravdu budete chtít začít a věnovat se jachtingu na 100 % má smysl kupovat vybavení. Začít s jachtingem není nakonec nic těžkého. Na začátku je potřeba si vybrat vhodný kurz, kde se naučíte veškeré základy, respektive základní teoretické pojmy, terminologii jachtingu a poté se zúčastníte i plavby.

Během takové plavby se budete učit vytahování plachet, zjistíte, jak je správně ovládat, zkusíte si tzv. režimy plavby, tedy co je to boční vítr, zadoboční vítr, zadní vítr, proti větru. Samozřejmostí bude i manévrování s motorem atd. Zkrátka se nejdřív naučíte vše teoreticky, pak to budete zkoušet v praktické verzi a teprve potom si budete jistí, jestli bude jachting pro vás nebo ne.

Co by měl obsahovat správný kurz jachtingu?

Práce na palubě a příprava k plavbě

Pro začátek se musíte naučit veškeré práce na palubě plachetnice, ale také jak připravit jachtu k plavbě. Sestavili jsme pro vás všeobecný přehled, který se může lišit podle toho, u které společnosti si vyberete kurz. Co tato část kurzu zahrnuje?

  • Funkce jednotlivých částí plachetnice/jachty a přehled jejich názvů.
  • Převzetí jachty (dle inventárních listů).
  • Příprava jachty k vyplutí – kontrola motoru, plachet, ovládacích lan, kotevního a vyvazovacího vybavení, bezpečnostního vybavení.
  • Výběr potravin/zásob a jejich uskladnění na jachtě – to platí také pro pitnou vodu, palivo.
  • Příprava navigačních map a pomůcek před vyplutím.
  • Rozdělení služeb – odvíjí se od toho, kolik členů má posádka a jak dlouho trvá plavba.
  • Práce s vyvazovacím zařízením – naučíte se jednotlivé uzly (osmičkový, dračí smyčka, lodní smyčka, refovací, plochý).
  • Dále se naučíte vyvázat lano na rohatince, ošetření a uložení měkkých lan, ale také jak se pracuje s navijáky.
  • Přehled pravidel pro používání bezpečnostních pásů, záchranné vesty a dalších bezpečnostních/záchranných prostředků.
  • Prevence proti požárům a jak postupovat při likvidaci případného požáru.
  • Přehled o protipožárním vybavení jachty/plachetnice.

V kurzu se také naučíte používat zdroje meteorologických informací, vyhodnocovat předpověď počasí, ale také zjistíte, jak používat barometr pro předpověď počasí i jak na lokální znalosti změn počasí.

Manévrování

V této části kurzu se naučíte, jak správně manévrovat s plachetnicí/jachtou, pokud je pod plachtami nebo při plavbě na motor.

Co se budete učit?

  • Kormidlovat a udržovat kurz (plavba na motor, pod plachtami).
  • Stavět a spouštět plachty, ale také kormidlování a tzv. trim plachet.
  • Naučíte se přistávat s jachtou/plachetnicí k nábřeží za použití motoru, ale také jak vyvázat jachtu a jak odplout od nábřeží.
  • Přistání i odplutí od vyvazovací bóje.
  • Zjistíte jak na refování plachet za plavby, obraty s větrem i obraty proti větru.
  • Výuka kotvení – naučíte se vybrat vhodné kotviště, jak zakotvit, kontrolu stání na kotvě i vyzvednutí kotvy.

Řešení mimořádných situací

  • Naučíte se manévr muž přes palubu pod plachtami.
  • Jak používat radiotelefon VHF.
  • Použití pyrotechnických prostředků.
  • Výuka zásady první pomoci, postup při hypotermii, také jak ošetřit rány, vymknutí či zlomeniny.

V kurzu vás rovněž naučí plánovat pobřežní plavby a vyhodnocovat meteorologické podmínky. Zjistíte jak na navigaci a organizaci plachetnice během plavby, jak se odbavuje jachta přístavními orgány atd.

Kapitánské průkazy

Pokud se rozhodnete do jachtingu skutečně pustit, budete muset absolvovat konkrétní kurz podle typu plachetnice, kterou hodláte řídit. Na závěr kurzu získáte průkaz, který vás bude k vedení lodi opravňovat. Na kurz se může přihlásit i naprostý začátečník. Jaké průkazy existují a jakou loď lze řídit bez kapitánského průkazu?

Plavba bez kapitánského průkazu je povolena pouze pro motorový člun, jehož výkon motoru je do 4 kW (5hp), přičemž celková hmotnost nesmí přesáhnout 1 000 kg. Tento člun je možné řídit již od věku 15 let. Dále nemusíte mít průkaz pro plachetnici, která nepřesahuje hmotnost 1 000 kg a nemá více než maximálních 12 m2 plochy plachet. Řízení jachty je tak možné pouze s platným průkazem, jinak ne.

Vůdce malého plavidla

Jestli se chystáte na vnitrozemské řeky a jezera, potřebujete průkaz VMP, tedy Vůdce malého plavidla. Mezinárodní variantou je MPZ, což je Vůdce rekreačního plavidla. VMP je národním průkazem pro plavbu s malým plavidlem pouze v rámci České republiky. Oproti tomu MPZ umožňuje plavbu v zahraničí, ovšem můžete jej použít pouze při rekreační plavbě či při sportu, a to na vnitrozemských vodních cestách i na moři (do 1 nm od břehu).

  • M – opravňuje vést malé plavidlo bez vlastního strojního pohonu a plavidla s vlastním strojním pohonem bez omezení výkonu.
  • M20 – je určen pro vedení malého plavidla bez vlastního strojního pohonu a plavidla s vlastním strojním pohonem s omezením výkonu motoru do maximálních 20 kW.
  • S – pro vedení malého plavidla bez vlastního strojního pohonu a plachetnice bez omezení celkové plochy plachet.
  • S20 – vedení malého plavidla bez vlastního strojního pohonu a plachetnice s omezením celkové plochy plachet do 20 m2.

Průkaz způsobilosti velitele námořní jachty

Jedná se o průkaz, který opravňuje k provozu plachetnice na moři. Pro jeho získání musíte prokázat nejen odbornou, ale i zdravotní způsobilost k vedení námořní jachty. Vedle doložení předepsané praxe, je rovněž nutné složit zkoušky před komisí zkušebních komisařů.

  • Průkaz C – je to Průkaz způsobilosti pro pobřežní plavbu (Yachmaster coastal navigation), který opravňuje k plavbě na jachtě do 16 m délky, do maximální vzdálenosti 20 námořních mil od pobřeží.
  • Průkaz B – toto je Průkaz způsobilosti pro mořskou plavbu (Yachtmaster offshore), jehož držitel je oprávněn vést jachtu na moři ve vzdálenosti do 200 Nm od kotviště/přístavu.
  • Průkaz A – jde o Průkaz způsobilosti pro oceánskou plavbu (Yachmaster ocean), toto oprávnění pro jachtu je zcela bez omezení.

Chorvatský kapitánský průkaz

Pokud se rozhodnete skutečně pro jachting, pak je Chorvatský kapitánský průkaz velmi doporučován. Důvodem je, že je snadno dostupný, časově neomezený a obsahuje i povolení pro obsluhu radiostanice, tedy Průkaz radiotelefonisty (VHF). Existují tři kategorie těchto průkazů, a to B, C a A. Co jednotlivé typy průkazů představují?

Chorvatský kapitánský průkaz – Voditelj brodice A

S tímto průkazem můžete řídit loď o maximální délce 6 m, u které výkon motoru nepřesahuje 8 kW. Vzdálenost od pobřežní a ostrovní linie je povolena do 6 námořních mil. Je to základní kapitánský průkaz pro vnitrozemské vody Chorvatska, dále pro vnitřní moře, pobřežní vody a chorvatské teritoriální vody.

Chorvatský kapitánský průkaz – Voditelj brodice kategorija B

Je platný pro loď do hrubého výtlaku 30 t, kam patří nákladní, rybářské, charterové a rekreační lodě, přičemž plavba je povolena do maximální vzdálenosti 12 námořních mil od břehu. Součástí průkazu je VHF. Jinak má neomezenou platnost. Platí v chorvatských vnitrozemských vodách, ve vnitřním moři a v chorvatských teritoriálních vodách. Dokonce platí i v mezinárodních vodách, ale v mnoha případech není mezinárodně uznávaný.

Chorvatský kapitánský průkaz – Voditelj brodice C

Tento průkaz lze uplatnit pro všechny druhy lodí a jachet, jejichž hrubý výtlak je do maximálních 30 tun. Platí ve vnitrozemských chorvatských vodách, ve vnitřním moři, chorvatských teritoriálních vodách, ale také v mezinárodních vodách.

Britské osvědčení RYA

Jakmile absolvujete kurz, získáte osvědčení daného stupně vydávané asociací Royal Yachting Association (RYA). Počítejte s tím, že to rozhodně není nic jednoduchého, naopak školení i zkoušky jsou značně náročné, ale na konci máte jistotu, že vaše práce bude odměněna tím, že je osvědčení uznáváno po celém světě. Jaké existují druhy?

  • RYA Day Skipper – po absolvování kurzu z vás bude kapitán, který může velet menší plachetnici, a to při denní plavně v pobřežních vodách. Získáte základní znalosti navigace, meteorologie, ale také například základy o přílivech a odlivech. K tomu znalost plachtění a ovládání plachetnice.
  • RYA Coastal Skipper – toto osvědčení vás opravňuje k řízení plachetnice při pobřežních vodách, jak ve dne, tak v noci. Získáte pokročilé znalosti navigace, meteorologie, ale i plavební nauky. Nechybí ani znalosti teorie přílivů a odlivů. Získáte základní znalosti plachtění, ovládání plachetnice a musíte mít upluto 5 dní na moři, k tomu 100 mil a 4 hodiny během noci. K tomuto osvědčení se doporučuje ještě VHF licence a na škodu není ani kurz první pomoci.
  • RYA Yachtmaster – s tímto osvědčením je možné vést jako kapitán plachetnici v pobřežních vodách za dne i v noci. Získáte praktickou znalost plachtění, ovládání plachetnice i praktické zkušenosti jako kapitán. Potřebujeme mít upluto nejméně 30 dní, z toho 2 dny jako kapitán, k tomu 800 mil a 12 hodin v noci. Povinná je k tomu VHF licence, kurz první pomoci, ale i znalost komunikace a námořní terminologie v angličtině. V teoretické části jste na tom se znalostmi jako RYA Yachtmaster Offshore.
  • RYA Yachtmaster Offshore – budete kapitán, který může velet rekreační plachetnici, a to při jakékoliv platbě. Získáte velmi dobrou praktickou znalost plachtění, ovládání plachetnice a stane se z vás velmi zkušený a schopný kapitán. Musíte mít upluto minimálně 50 dní, z toho aspoň 5 dní jako kapitán, zároveň s tím i 2 500 mil a 5 plaveb, které byly delší než 60 mil, přičemž 2 musíte absolvovat v noci a 2 jako kapitán. Povinná je k tomu VHF licence, zároveň kurz první pomoci, ale také znalost komunikace a námořní terminologie v anglickém jazyce.
  • RYA Yachtmaster Ocean – s tímto osvědčením jste velice zkušeným kapitánem, který může velet rekreační plachetnici po celém světě. Získáte znalosti astronavigace, oceánské meteorologie a plánování transoceánských plaveb.

Školy jachtingu – základní znalosti

  • Meteorologie – počasí na jachtě/plachetnici
  • Zdravověda – bezpečnost na palubě
  • Navigace – práce s námořní mapou, praktická navigace, navigace pomocí GPS
  • Plavební právo – pravidla pro plavbu lodí, a to nejen na moři
  • Uzly a správné přivázání lodě k břehu
  • Kondiční plavby
  • Servis lodí – opravy motorů a dalších částí lodě
  • Spinakrový kurz pro práci se spinakrovou plachtou
  • Manévrování v přístavu a přistávací manévry
  • Práce s lodními zařízeními, plachtami a lany
  • Obsluha a praktické využití lodní radiostanice
  • Nácvik nouzových situací např. „muž přes palubu“
  • Pravidla proti zabránění srážkám na moři (COLREG)
  • Vedení plavidla a manévrování na motor i pod plachtami

Proč vyzkoušet jachting?

Důvodů je mnoho, ale nejčastěji si lidé tento sportu zamilují, protože mohou poznat nové kamarády, zažijí zbrusu nové zážitky, které jsou pro ně velkým lákadlem, a ještě si užijí spoustu zábavy. Dobré je i to, že se můžete stát kapitánem na své vlastní jachtě.

Ten, kdo miluje volnost a vodu, si vychutná nejen vlny, ale také vítr v plachtách, navíc je jachting dokonalý adrenalin, a kromě zajímavých míst u nás, můžete poznat spoustu hezkých zákoutí v zahraničí a vše si užít z paluby své lodě.

Lodní třídy – typy plachetnic

Dá se říci, že lodních tříd jsou po celém světě stovky, přičemž u nás se pro závody používá cca 30 typů. Rozdíl mezi nimi je v šířce, délce, náročnosti ovládání, ale také v počtu plachet a jejich velikosti. Různí se počet členů posádky. Uvedeme jen několik příkladů.

Mezi nejpopulárnější patří lodní třída Optimist. Moderní lodní třídou pro děti a mládež od 8 let věku je RS Tera. Mládežnickou dvouposádkovou lodní třídou pro děti ve věku od 7 do 17 let je Cadet. Lodní třída ILCA 4 je přípravnou třídou pro mládež od hmotnosti závodníka kolem cca 50–70 kilogramů.

Výběr lodi

Mohou to být plachetnice, motorové jachty, ale také rekreační plachetnice, katamarány a jiné. Vhodné plavidlo si vyberete podle toho, jaké máte zkušenosti, kapitánský průkaz, případně kam chcete vlastně vyrazit, jestli na dovolenou s rodinou či přáteli nebo jen na plavbu kolem pobřeží atd.

U plachetnic samozřejmě záleží na zkušenostech, ale také na částce, kterou jste vůbec ochotni investovat. Když nemáte v takových věcech žádné zkušenosti, poraďte se raději s profesionály, kteří vám pomohou vybrat tu správnou plachetnici/jachtu. Typ lodi, kterou si můžete půjčit záleží na zvolené půjčovně a nabídce, kterou zde mají.

Oblíbené jachtařské destinace v ČR

Možností, kam u nás vyrazit s jachtou je hned několik. Zajímavé je například Lipno, kde je k dispozici 5 přístavů i možnost zapůjčení lodi. Přístavy jsou Lipno nad Vltavou, Černá v Pošumaví, Frymburk, Kovářov a Hrdoňov. Půjčení lodě zprostředkovává NoeSailing.com, dále Boataround.com, ale také například Lipno.cz.

Oblíbený je také Orlík, kde je spousta přístavů či zátok, kde je možné kotvit. Zde je doporučována půjčovna Lodě Orlík, nebo také Yacht Club Barrandov a Marina Orlík. Vyrazit můžete rovněž na Nové mlýny, Nechranice či populární Slapy.

Oblíbené jachtařské destinace v zahraničí

Nejvíce oblíbené je samozřejmě Chorvatsko, kde je bezpočet ostrovů, přístavů a jachtingu se zde báječně daří. Ovšem pozadu nezůstávají ani další země jako Řecko, Itálie, Španělsko, Francie, Černá Hora, Portugalsko či Turecko, které je sice teprve na začátku, ale přesto má co nabídnout. No, a kdo rád exotiku, ten může vzít útokem například Seychely nebo Karibik a vyrazit na jachtě právě tam.

Jachting jako zážitek?

Proč ne. Pokud víte o někom, kdo by si rád jachting vyzkoušel, můžete mu jej pořídit v podobě zážitku, který si bude rád pamatovat. Pořídit zážitek můžete na Zážitky.cz (zazitky.cz), dále na Adrop.cz a Superzážitky.cz (superzazitky.cz).

Závěr

Zavazadla vybírejte taková, co jsou skladná a dají se vmáčknout do malého prostoru, takže tašky, vaky, batohy. Kufr se na plachetnici skladuje hodně špatně, takže ho nechte raději doma.

Na vodě bude slunce mnohem intenzivnější, takže neodcházejte z domu bez pořádné zásoby opalovacího krému a nezapomeňte si nějakou pokrývku hlavy i sluneční brýle. S ohledem na možné změny počasí a fakt, že na lodi to jednoduše více fouká, mějte v záloze nepromokavou bundu, větrovku a podobně. Hodí se i delší kalhoty.

Co se týče bot, tak nejlepší jsou sportovní, které po sobě nezanechají žádné stopy, tedy se světlou podrážkou. Zapomeňte na boty s podpatkem a podobně. Jestli berete nějaké léky, musíte je mít s sebou. Samozřejmostí je platný cestovní doklad.

Podobné články, co by vás mohly zajímat


Zdroj: www.wikipedia.org

Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (100 hodnocení)
​​

Kateřina Horáková

Kateřina Horáková

Práce s texty je nejen mou profesí, ale zároveň celoživotním koníčkem. Je to má vášeň stejně jako kvalitní čokoláda. Mám ráda výzvy a baví mě hrát si se slovy tak, aby byl výsledek dokonalý a přesně podle představ klienta. Mám více než 25 let praxe. Kromě toho moc ráda vařím i peču, vymýšlím recepty a stále zkouším něco nového. Ve volném čase si ráda přečtu dobrou knihu, tvořím videa a věnuji se své malé domácí ZOO.

Více o nás a jak články vytváříme | Spolupráce a kontakt

Budeme rádi, když napíšete komentář s vaší zkušeností.

Přidat komentář

Recenzer
Logo