Víte o tom, že pouze jedna třetina řidičů kontroluje a dodržuje správný tlak pneumatik? To pak může mít vliv na rychlejší ubývání vzorku, vyšší spotřebu i samotnou jízdu. Pro správné nahuštění můžete využít pneuměřiče na benzínových pumpách, které ale v některých případech nemusí být úplně přesné, proto je vhodné zakoupit si vlastní měřič tlaku.
Tlak v pneumatikách byste měli kontrolovat každé 2 týdny, při častém výkyvu teplot ještě častěji, a to vždy za studeného stavu, aby měření bylo přesné. Každé auto má svou specifickou hodnotu tlaku, kterou naleznete v návodu k obsluze vozidla. Jak ale vybrat správný pneuměřič, který vám poskytne informaci o tom, zda je tlak pneumatik v pořádku? Čtěte dál!
Typy
Provedení pneuměřičů má různé typy, ze kterých si můžete vybrat. Hlavní rozdíl je mezi pneuměřičem hloubky dezenu a tlaku, protože každý se zabývá jinou informací, a bude vám tak sloužit k jinému účelu. U tlakoměrů pak rozlišujeme další dělení, u něhož už bude záležet čistě na vašich preferencích a cenovém rozpočtu. Který se bude hodit vám?
Pneuměřič hloubky dezenu
I když se v tomto článku budeme bavit o pneuměřičích tlaku, je třeba také zmínit, že na trhu seženete i pneuměřič hloubky dezenu. Ten slouží ke změření hloubky vzorku na pneumatikách. Stačí pneuměřič přiložit k podélné drážce přibližně čtyři centimetry od bočního pláště. Jeho cena se pohybuje od 100 do 500 Kč a téměř všechny jeho verze jsou digitální.
Pneuměřič tlaku
Tento druh pneuměřiče se stará o to, abyste měli v pneumatikách správný tlak. Jednoduše ho změříte a v některých případech i dohustíte. Najdete ho na benzinových pumpách, ale neuškodí pořídit si jeden i k vám domů. Jaké typy máte na výběr?
Analogový
Analogový pneuměřič patří mezi ty levnější a zároveň přesnější. Údaj o nahuštění ukazuje mechanická ručička. Koncovka pneuměřiče se nasadí na ventil vzdušnice tak, aby pružně dosedl na těsnění koncovky a ručička naměří hodnotu tlaku.
Digitální
Jak už tomu tak bývá, digitální verze je dražší, ale přesto není tak přesná jako ta analogová. Má ale navíc podsvícený displej a další výhody. Nezapomeňte ale na to, že potřebuje baterii, aby mohla fungovat.
Pistolový
Pistolový pneuměřič je, jak už sám název napovídá, ve tvaru pistole. Jedná se o analogové provedení, které ale navíc kromě měření pneumatiku také dokáže dohustit, díky čemuž se z něho stává praktické 2v1.
Funkce
Abyste po silnici jezdili se správným tlakem v pneumatikách, je třeba jednou za 14 dní změřit, zda aktuální stav odpovídá tomu požadovanému. To, kolik barů by konkrétně vaše pneumatiky měly mít, naleznete v návodu k obsluze vozidla nebo v tabulce, která je umístěna někde v autě – dveře řidiče, pojistková skřínka nebo vnitřní strana krytu palivové nádrže. Díky správné hodnotě pak bude auto fungovat, jak má a vy pocítíte lepší kvalitu jízdy.
Nesprávný tlak v pneumatikách
Co se stane, pokud nebudete správný tlak v pneumatikách dodržovat a třeba ho ani kontrolovat?
- Rychlejší ojetí pneumatik, a to až o 50 %
- Prodloužení brzdné dráhy
- Snížená jízdní stabilita
- Zvýšení rizika aquaplaningu
Při nesprávném tlaku v pneumatikách nejen zkracujete jejich životnost, ale také zhoršujete komfort při řízení a riskujete bezpečnost. Nedávejte kontrolovat tlak pouze při servisu, ale pořiďte si domů vlastní pneuměřič a buďte si jistí, že jezdíte se správnými hodnotami.
Podhuštěné nebo přehuštěné pneumatiky?
Jak poznat, jestli je pneumatika podhuštěná nebo přehuštěná? Podhuštění způsobuje nadměrné ojíždění ramenních částí pneumatiky, a tudíž se snižuje kontrola nad vozidlem při řízení. Kromě toho se pneumatiky rychleji opotřebovávají a zvyšuje se spotřeba pohonných hmot. Přehuštění také ovlivňuje kontrolu nad vozidlem, pneumatiky jsou hlučnější a hůře pohlcují nárazy.
Značka
Které značky pneuměřičů patří mezi ty nejznámější? Pojďme se společně podívat!
Compass
Společnost Compass se zaměřuje na prodej veškerých doplňků do vozů – autochladniček, autopotahů i pneuměřičů. Najdete u nich jak analogové, tak digitální provedení. Pohybují se jak v levnější, tak dražší cenové kategorii.
Kovo Brno
Už podle názvu vám musí být jasné, že se jedná o českého výrobce, a to z Brna. Jejich produkty jsou o něco dražší, za to si ale zachovávají kvalitu.
HEYNER
Německá značka HEYNER se soustředí především na motoristický průmysl, ve kterém je špicou. Jejich pneuměřiče mají dobré recenze a seženete je do 300 Kč.
Brüder Mannesmann
Poslední značkou bude německý Brüder Mannesmann, který se specializuje na výrobu ručního a elektrického nářadí. Jejich pneuměřiče jsou analogové a lze je zakoupit za nízkou cenu.
Cena
Jak už jste si mohli přečíst, většina pneuměřičů se pohybuje v nízkých cenových hladinách, a to konkrétně do 200 Kč. Znamená to tedy, že za nízkou cenu zvládnou práci, která vám zlepší jízdu a prodlouží výdrž pneumatik. Není to skvělé? Co ale dokáží modely ve vyšších cenových kategoriích?
Do 200 Kč
Pokud se nesháníte po digitálním provedení (které navíc neměří tak přesně), úplně s klidem seženete pneuměřič do 200 Kč, a to klidně i od těch lepších značek, o kterých jste se mohli dočíst výše. Většinou navíc cena klesá ke sto korunám. Některé z nich tlak pouze měří, s některými ale můžete pneumatiky zároveň dohustit – jedná se především o pistolové modely.
Od 300 do 500 Kč
V této cenové kategorii naleznete navíc digitální pneuměřiče s různými vychytávkami navíc, jako je LED světlo, nůž na bezpečnostní pásy, kladívko na sklo nebo podsvícený displej.
Nad 500 Kč
V té nejdražší cenové kategorii se nachází profesionální měřiče tlaku s certifikací, které jsou typické svou přesností. Vhodné pro ty, kteří si chtějí být opravdu jistí tlakem v pneumatikách.
Otázky a odpovědi
Jaký typ pneuměřiče pořídit?
Pokud potřebujete změřit hloubku dezenu, pořizujete zcela odlišné provedení pneuměřiče, které je většinou v digitální verzi. U pneuměřičů tlaku je obecně lepší pořizovat analogový typ, protože měří přesněji a je dokonce i levnější. Záleží ale hlavně na vašich preferencích, protože právě s digitálním pneuměřičem budete mít méně práce – výsledek se vám zobrazí a je možné přepínat mezi psi a bary.
Jak se nesprávný tlak v pneumatikách projevuje?
Poznáte to hlavně při jízdě – pneumatiky jsou buďto podhuštěné nebo přehuštěné. Znamená to, že se rychleji opotřebovávají, díky čemuž mají kratší životnost, vozidlo se hůře ovládá a je prodloužena brzdná dráha. Celkově tak jízda ztrácí na bezpečnosti i komfortu.
Jak často kontrolovat tlak v pneumatikách?
Tlak v pneumatikách byste měli kontrolovat každých 14 dní, nejméně však alespoň jednou měsíčně. Pokud tak nečiníte, riskujete bezpečnost i zhoršení jízdních vlastností.
Závěr
Pneuměřiče by měly být součástí povinné výbavy, protože jsou velice důležité a nemělo by se na ně zapomínat. Pokud si je nechcete kupovat, můžete využít modely umístěné na benzinových pumpách, které ovšem nejsou vždy úplně přesné. Díky vlastnímu měřiči tlaku si budete moct tlak v pneumatikách změřit kdykoliv a kdekoliv. Který bude ten váš?
Podobné články, co by vás mohly zajímat
Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?
Já jsem si objednal Kovo Brno Pneuměřič P450H a spokojenost. Vybíral jsem podle hodnocení na Heurece, kam jsem se dostal díky vašemu článku. Měří dobře, žádný problém není.
Pneuměřič mám Compass 09332 PROFI 4 atm a je parádní. Dobře měří, naprosto jednoduše se používá, a ukazuje ty správné a stejné hodnoty, co měřič v pneuservisu.