Nejste spokojení se svým mobilním operátorem a chtěli byste přejít k jinému? Změna operátora není žádný složitý proces a vše je hotové během několika dní. Většinou se ani nemusí platit žádné pokuty a celý proces probíhá hladce a bez komplikací.
Vybrat si nejvýhodnější nabídku můžete např. s pomocí různých internetových srovnávačů, které mezi sebou porovnávají mobilní tarify a můžete tak vybírat s ohledem na to, jak moc telefonujete nebo kolik měsíčně spotřebujete dat. Výrazněji ušetřit se dá při sloučení více služeb u jednoho operátora (např. mobilní tarif + internet + internetová televize).
Přenos telefonního čísla
Zatímco ještě před několika lety byl přenos telefonního čísla k jinému mobilnímu operátorovi docela zdlouhavý, po novele zákona o elektronických komunikacích je vše mnohem snadnější. Samotný přenos zabere maximálně 2 dny, a navíc je zdarma. Skvělé je také to, že se stačí obrátit na nového operátora, který se o vše potřebné postará.
Výpověď smlouvy u velkých operátorů
Nově už není potřeba dávat výpověď u stávajícího operátora, pokud byste ale ji ale chtěli podat, můžete tak u všech tří operátorů učinit na kterékoli jejich značkové prodejně nebo písemně. Není to ale nutné, výpověď za vás může podat nový operátor, k němuž přecházíte. Novela zákona vstoupila v platnost v dubnu 2020 a upravila mimo jiné i maximální výše sankcí.
Sankce při odchodu při operátora
V případě, že máte u svého stávajícího mobilního operátora uzavřenou smlouvu na dobu neurčitou, tak se samozřejmě žádná pokuta platit nemusí. U smluv na dobu určitou pak případné pokuty jasně ohraničuje zákon, který říká, že sankci musí uhradit pouze ten, kdo ukončí smlouvu do 3 měsíců od jejího uzavření.
V takové situaci musí zákazník zaplatit 5 % z ceny měsíčních paušálů, které zbývají do konce sjednané smlouvy. Spíše se ale vyplatí počkat, protože po třech měsících od uzavření smlouvy už se žádná pokuta platit nemusí.
Specifická je ale situace, kdy jste od operátora získali např. mobilní telefon nebo jiné zařízení za zvýhodněnou cenu. V takovém případě budete muset při přechodu k jinému operátorovi doplatit cenu užívaného zařízení, teoreticky vás tak změna operátora může stát i tisíce korun.
Často kladené dotazy
Je možné přejít k jinému operátorovi se stávajícím telefonním číslem?
Ano, bez problémů můžete k jinému operátorovi přejít se svým současným číslem, musíte si ale o jeho přenos nejdříve zažádat.
Musí se při změně operátora platit nějaká pokuta?
Záleží na tom, jakou máte smlouvu. Pokud je na dobu neurčitou, žádná sankce není, stejně tak v případě, že už máte smlouvu na dobu určitou alespoň 3 měsíce. Pokud ji ale máte kratší dobu, musíte zaplatit 5 % paušálních poplatků, které vám do konce smlouvy zbývají. V případě, že jste měli od operátora např. mobil se slevou, bude potřeba ho doplatit.
Jaké údaje potřebuji vědět při změně operátora?
Jediné, co kromě vašeho telefonního čísla potřebujete, je OKU – ověřovací kód účastníka. Jedná se o čtrnáctimístné číslo, které najdete v online samoobsluze vašeho operátora, případně by mělo být na smlouvě.
Shrnutí
Změna mobilního operátora byla před lety relativně složitým procesem, ať už šlo o jeho délku, nebo o pokuty, které si jednotliví poskytovatelé mohli za odchod zákazníka účtovat. Dnes už je ale vše mnohem jednodušší, přenos čísla zabere maximálně 2 dny. U mobilních tarifů se každopádně vyplatí vybírat je i s ohledem na to, jakého máte poskytovatele internetu, případně placené televize. S kombinací více služeb můžete každý měsíc ušetřit nemalou částku.
Podobné články, co by vás mohly zajímat
Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?