Značka Braun

Značka Braun má více než stoletou historii, přičemž v roce 2021 při oslavě 100 let uspořádala retrospektivní výstavu Braun 100, která měla ukázat a připomenout význam této značky v oblasti spotřební elektroniky.

Tato výstava zprostředkovala pohled na celé období od založení společnosti, ale také období, kdy ve společnosti působil designer Dieter Rams (ten zde byl v letech 1961 – 1995), až po současnost. Samozřejmě nebyly opomenuty ani jiné značky, které se staly inspirací pro samotný design produktů značky Braun.

Braun.cz

Historie značky

Přestože historie samotné značky Braun začala v roce 1921, kořeny této společnosti se objevují v proslulé umělecké škole Bauhaus, odkud je čerpán původní produktový design. Tato škola vždy kombinovala umění, design, architekturu a filozofii. Stala se v podstatě základním kamenem pro společnost Braun a její individuální přístup ke každému produktu.

Právě nadčasový design, který se stal principem značky Braun je výsledek kombinace umění a sériové výroby, jejíž původ je v umělecké škole Bauhaus. Společnost Braun vznikla v roce 1921, kdy si vizionář a inženýr mechaniky Max Braun založil menší obchod ve Frankfurtu nad Mohanem.

Nikdo, včetně Maxe tehdy nepředpokládal, že se z mini obchůdku stane takový gigant, který se proslaví v celosvětovém měřítku. Ve stejný rok, kdy byla společnost založena, se objevil úplně první produkt v podobě spojovacího systému pro převodový řemen, který umožňoval spojení převodových řemenů pro přemisťování těžších předmětů, například na stavbách a podobně.

O dva roky později začal Braun s výrobou součástek pro radiostanice. Od roku 1929 vyráběl Max Braun s výrobou celých rádií a stal se lídrem mezi německými výrobci tohoto sortimentu. Postupně se výroba rozvíjela, až se roku 1932 objevil první přehrávač, který byl kombinací rádia a gramofonu, tzv. radiogram Cosmophon 333W.

Dva roky poté spatřilo světlo světa gramorádio Cosmophon 777C s vestavěnými reproduktory. Roku 1935 byla oficiálně uvedena značka Braun. O dva roky později, tedy v roce 1937 získal Max Braun na světové výstavě v Paříži cenu Za zvláštní úspěchy ve fonografii. Velmi populárním výrobkem, který se vyráběl opravdu ve velkém, byla bezesporu svítilna Manulux z roku 1938.

Nabíjela se prostřednictvím dynama, takže nepotřebovala žádnou baterii. Je dobré zmínit, že výroba zahrnovala více než 3 milionu kusů. Zdroje dokonce uvádí, že Max Braun své výrobky používal jako platidlo pro své zaměstnance, neboť byly praktické, odolné a při prodeji na černém trhu to bylo v té době opravdu horké zboží.

Vzhledem k tomu, že došlo v roce 1944 k poškození až téměř zničení továren ve Frankfurtu, musel Max Braun svou společnost obnovit a vše vybudovat znovu v podstatě od nuly. Jakmile válečné období skončilo, pokračovala výroba moderních rádií a různých audio zařízení, díky čemuž se značka Braun stala oblíbená pro tzv. high-fidelity audio a gramofony. Velice populární a slavná byla řada SK.

Braun dokonce nějakou dobu jako jediný zahraniční výrobce vlastnil licenci na elektrostatický reproduktor QUAD. Rádia nebyla jediným sortimentem, kterým se značka Braun pyšnila, právě naopak. V roce 1950 byl představen první holicí strojek s planžetou S 50 navržený samotným Maxem Braunem, který se stal prvním krokem k budoucí výrobě kvalitních a účinných holicích strojků. Nutno zmínit, že strojky s planžetou byly nejen velmi oblíbené, ale používají se v podstatě dodnes.

Rok 1954 představoval zahájení výroby filmových diaprojektorů. Tyto produkty se staly základním kamenem pro podnikání společnosti Braun pro příštích 40 let. V roce 1951 se po smrti Maxe Brauna ujali vedení jeho potomci – bratři Artur a Erwin Braunové.

Ti pokračovali ve šlépějích svého otce a proměnili společnost v celosvětově oblíbenou a uznávanou značku, která patřila a stále patří k ikonám v oblasti výroby i designu těch nejlepších produktů. V padesátých letech odstartovala rovněž éra elektrických holicích strojků. První strojek S50 byl sice navržen již roku 1938, ale kvůli válce bylo jeho uvedení na trh odloženo až na rok 1951.

V roce 1952 započal svou spolupráci se společností Braun Wolfgang Schmittel, který byl až do roku 1980 grafickým designerem, specialistou na reklamu, ale také fotografem. Byl to právě on, kdo vymyslel/navrhl logo společnosti Braun, které v podstatě vydrželo až dodnes. Moderní mixér, který byl ve své době unikátem, se objevil roku 1953 a byl znám jako Braun Multimix Blender.

Disponoval odnímatelnou skleněnou nádobou a stal se oblíbeným pomocníkem v tehdejších domácnostech a bez problémů rozmělnil suroviny například pro mléčný koktejl. Roku 1954 představila společnost Braun první plně automatický projektor s diapozitivy. Značka Braun nezapomněla ani na ženy a ve stejném roce se objevil masážní přístroj na obličej, který kombinoval infračervené světlo s teplem a vibracemi.

Byl to velký pomocník pro vtírání balzámů a krémů. Společnost i nadále pokračovala s výrobou rádií, přičemž v roce 1955 se objevilo zajímavé zařízení v podobě přenosného rádia kombinovaného s gramofonem. Ve stejném roce se objevil multimediální systém, který byl spojením rádia, gramofonu a televize.

Padesátá léta byla na jednotlivé výrobky opravdu bohatá, takže není divu, že se v těchto letech objevily rovněž kuchyňské spotřebiče, a to mixér MX 3 či kuchyňský stroj Braun KM 3. Společnost Braun začala v Německu roku 1963 s distribucí mikrofonů od značky Shure, což byl americký výrobce, ale také špičkové zrcadlovky od japonského výrobce Zenza Bronica.

V průběhu šedesátých let vzniklo také praktické kapesní rádio T3, jehož návrhářem byl Dieter Rams. Roku 1972 se představil nový výrobek v podobě úplně prvních hodin značky Braun Phase 1. Ve stejném roce se objevil další holicí strojek v chromovaném provedení, ale také kávovar pro filtrovanou kávu, elektrický odšťavňovač či akumulátorový holicí strojek BM.

Ovšem v těchto letech se také objevily elektronické hodiny či kapesní kalkulačka. V sedmdesátých letech ukončila společnost Braun výrobu filmových diaprojektorů, stejně jako hi-fi produktů a místo toho se zaměřila na spotřebiče pro domácnost a péči o tělo. Sem patří holicí strojky, kávovary, hodiny, rádia atd. Začátkem 80. let prodala společnost Brauns jednu ze svých divizí společnosti Robert Bosch GmbH.

Jednalo se o divizi fotografických a diaprojektorů. Braun postupně rozšiřoval nabídku výrobků o další zajímavé kousky, které si získaly mnoho příznivců a kvalitní i designově povedené kousky nabízí dodnes. Je dobré zmínit, že Dieter Ramse sestavil koncem sedmdesátých let 10 principů dobrého designu.

Byla to pravidla, která se stala velmi důležitým bodem pro navrhování každého jednotlivého produktu. Jejich základním kamenem by měla být jednoduchost, užitečnost, ale hlavně také dlouhá životnost. Těchto principů se vlastně značka Braun drží dodnes, a to bez ohledu na to, kdo je jejím vlastníkem. Připomeňme si, že kromě prvního holicího strojku s planžetou, byl Braun také prvním výrobcem, který stvořil epilační strojek pro ženy.

V roce 1999 se také objevil úplně první strojek s čisticí stanicí Syncro 7570, který se stal hitem mezi mnoha muži po celém světě. Problém s údržbou holicích strojků vyřešila tzv. samočisticí stanice. Ta umí strojek vyčistit, vysušit, ale také nabít, což je pro každého majitele strojku naprosto revoluční a praktický vynález.

Vlastník

V roce 1967 získal většinový podíl ve společnosti konglomerát Gillette Group se sídlem v Bostonu, Massachusetts. V roce 1982 se Gillette Group přesunula k integraci Braunu s mateřskou společností a převzala plnou kontrolu nad vším, co se společností souviselo. V roce 1984 se společnost Braun stala dceřinou společností ve stoprocentním vlastnictví Gillette.

V roce 1998 se Gillette rozhodl transformovat Braun AG na soukromou společnost, než koupil zpět podíl ve své dceřiné společnosti The Gillette Company Inc., kterou Braun získal v roce 1988. Následující rok byla prodejní organizace Braunu sloučena s ostatními obchodními divizemi Gillette. V současné době je Braun dceřinou společností známé značky Procter & Gamble.

Produkty

V současnosti se značka Braun zaměřuje zejména na produkty pro péči o tělo, ale také pro kuchyň a domácnost či hodiny a hodinky. Jaké produkty pod značkou Braun objevíte?

Závěr

Dokonce ani po tolika letech, které utekly od založení značky Braun, se nic nezměnilo na tom, že si společnost dává záležet na vysoké kvalitě, spolehlivosti i nadčasovém vzhledu každého jednotlivého produktu. Naopak má Braun stále obrovskou základnu příznivců, kteří nedají na produkty dopustit.

Věříme, že i nadále nás bude tato značka překvapovat novými a nadčasovými výrobky, jak z hlediska designu, tak kvality a praktičnosti. Jsou v podstatě, jednoduché, čisté, ale zároveň inovativní a užitečné, co víc by si mohl zákazník od svých oblíbených produktů přát? Neváhejte se podívat na recenze mnoha produktů Braun, jenž naleznete na našich stránkách.

Podobný článek, co by vás mohl zajímat


Jak se vám líbí tento článek? Pomohl vám?

5/5 (2 hodnocení)
​​

Kateřina Horáková

Kateřina Horáková

Práce s texty je nejen mou profesí, ale zároveň celoživotním koníčkem. Je to má vášeň stejně jako kvalitní čokoláda. Mám ráda výzvy a baví mě hrát si se slovy tak, aby byl výsledek dokonalý a přesně podle představ klienta. Mám více než 25 let praxe. Kromě toho moc ráda vařím i peču, vymýšlím recepty a stále zkouším něco nového. Ve volném čase si ráda přečtu dobrou knihu, tvořím videa a věnuji se své malé domácí ZOO.

Více o nás a jak články vytváříme | Spolupráce a kontakt

Budeme rádi, když napíšete komentář s vaší zkušeností.

Přidat komentář

Recenzer
Logo